spectra

Direktlänk till inlägg 6 december 2011

Jobbiga jävla unge!

Av Mrs Spectra - 6 december 2011 21:55

Jobbiga jävla unge, ouppfostrad, bortskämd, elak m.m är kommentarer som kommer från pedagoger, föräldrar och andra vuxna människor man möter i sin vardag - men jag har slutat vara bitter, kan inte säga annat än att det är okunskap.

Vad dessa vuxna inte tänker på är att deras bemötande har av allra största betydelse. Men går man in med en redan negativ åsikt så kan inte mötet bli annat än katastrof.


Mitt barn har ganska nyligen fått 5 diagnoser:

  • Autistiska drag - med vidare utredning
  • ADHD
  • Depression med panikångestattacker
  • Maladaptivt stress-syndrom
  • Skrivmotoriska problem

Mitt barn äter för närvarande 3 olika mediciner för att klara av sin vardag:

  • Citalopram
  • Concerta
  • Melatonin

Men på grund av att han inte har synliga funktionshinder så drar så kallade vuxna människor sina egna slutsatser. Man får irriterade kommentarer om att han i alla fall kunde ha så pass mycket respekt att han har ögonkontakt med den som pratar med honom. Vad dom inte vet är att min son tycker ögon är bland det läskigaste som finns - dom är äckliga som han uttrycker det.

Tänk hur det måste kännas för honom när folk vill tvinga honom till ögonkontakt!!


Jag tog med min son till BUP första gången när han var 6 år, nu lite drygt 6 år senare har han äntligen fått en del av den hjälpen han behöver. Jag har fått höra mycket negativt och faktiskt även fått skit för att jag sökte hjälp hos BUP - en del förstår inte hur jag kunde vända mig till dom för att "stämpla" mitt barn med diagnoser. Många förstår inte heller hur jag kan låta honom medicinera.

Jag ser bara att det har hjälpt mitt barn! Dom som känner min son ser också den enorma skillnaden. Jag är inte ute efter att få hans funktionshinder å försvinna, det går inte hur gärna jag än vill... Men jag vill underlätta hans vardag i den mån det är möjligt.

Jag begär inte att någon ska förstå eller tycka som jag, men jag begär att man ska respektera mina beslut - och tro mig när jag säger att alla beslut är väl genomtänkta och väl genompratade med både läkare och psykologer.


Vi lever med detta varje dag och varje natt. Det är inget man kan ta semester ifrån och vi har fortfarande massor att lära inom området - Men är det något man lär sig fort och som alla människor borde leva efter så är det:

DÖM ALDRIG BOKEN EFTER OMSLAGET!!

 

Mrs Spectra


 
 
Ingen bild

Hukdagan

6 december 2011 22:58

denna blogg kommer jag definitivt att följa. Kram

Mrs Spectra

6 december 2011 23:07

Sötaste du... Älskar dig!

 
Ingen bild

Millan

7 december 2011 06:56

<3

 
Ingen bild

Drsheldon

9 december 2011 20:22

Detta Förklarar mycket. särskilt hur han var när han var yngre.
Väldigt bra skrivet.
en blogg jag kommer läsa regelbundet.

Mrs Spectra

9 december 2011 20:32

Thank you!

 
Ingen bild

amanda ell

15 december 2011 15:48

hej hej jag har läst din blogg nu och det låter som om han har asberher jag har själv asbetger så jag har bra efarenhet av det

Mrs Spectra

15 december 2011 22:57

Vi misstänker också att han har det.. Han har en nära släkting med asperger och dom är väldigt lika i sättet.

 
Ingen bild

G:K

5 januari 2012 20:40

Känner så igen det där...dom som inte vet, hur det är att ha ett barn med någon form av syndrom o.d, dom dömer oftast mest av alla..
Jag har själv en dotter med autism. Och det händer att folk ställer sig ocg stirrar, eller mumlar nåt om ofostrat barn, då det ikan bli ett "utbrott" när som helst/var som helst..
Du skriver en fin blogg!

Mrs Spectra

7 mars 2012 20:22

Tack så mycket.. Skriver mest för att få ur min frustration - Det hjälper faktiskt.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mrs Spectra - 30 april 2012 17:16

Jag satt häromdagen och läste en artikel i GP där man intervjuade Boby Gosh om hans nystartade pappagrupp i Frölundaskolan. Ju mer jag läser desto mer upprörd blir jag... Bl.a. min man som för tillfället är hemmapappa är inte med i pappagruppen på ...

Av Mrs Spectra - 5 april 2012 17:08

Tänkte jag skulle ta mig lite tid och skriva ett par rader. Är ju inte direkt jätteduktig på att uppdatera i bloggen men det känns som om tiden inte räcker till.   Vi skulle ju ha ett möte i skolan - uppföljning av åtgärdsprogram. Detta såg jag f...

Av Mrs Spectra - 24 mars 2012 14:53

Just nu är sonen inne i en väldigt jobbig period. Minsta lilla oroar honom till max vilket resulterar i mycket ångest och tårar. Gör så ont i mitt hjärta att se honom sån, men vet ju att det bara är att gå igenom det för det finns inga snabba, smärtf...

Av Mrs Spectra - 19 mars 2012 09:25

Idag känns det som min energi har tagit slut. Vill helst bara gå och lägga mig igen och sova bort den här dagen, men det vet jag ju att jag inte kan.   Idag har jag funderat lite på två saker jag hört:   1. Funktionshindrade människor har int...

Av Mrs Spectra - 16 mars 2012 09:19

Morgonen avklarad!!     Längtar efter semester. Känner verkligen att jag behöver koppla av. Hjärnan går på högvarv heeela tiden...   Men är tacksam för att morgonen här hemma brukar vara rätt smärtfri. Sonen har sina strikta rutiner och så lä...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Tror du den komunala skolan har tillräckligt med kunskap om neuropsykiatriska funktionshinder?
 Ja
 Nej
 Vet inte

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards