spectra

Direktlänk till inlägg 9 december 2011

Explosiva barn

Av Mrs Spectra - 9 december 2011 08:40

Innan vår son fick sina diagnoser blev jag rekomenederad en bok:

Explosiva barn

Det var som om dom hade skrivit om min son. Det är en bok jag rekomenderar alla som har ett barn eller på något sätt kommer i kontakt med barn som har bristande impulskontroll, vredesutbrott, instabilt humör eller verbal och fysisk aggresivitet.

Man får en helt annan inblick i hur det faktiskt är för de här barnen. Det handlar inte om att det är elaka barn utan dom har ett funktionshinder som dom själva inte kan styra över.


Av personlig erfarenhet vet jag att det skapar en massa ångest för barnet. Min son har haft både självmordstankar, självskadebeteende och panikångestattacker å han är inte ens tonåring ännu.

Jag vet inte hur många gånger under åren jag har fått sitta och hålla fast min son för att hindra honom från att skada sig själv och jag kan säga att det verkligen skär i en mammas hjärta men man har inget val.

Känslan man får när en 6-åring sätter en sax vid halsen och skriker att han vill dö, att han hatar sig själv och inte vill leva mer - det går inte att beskriva med ord.


Under ett par år var jag ensam med mina barn och även om man har en underbar familj och en del vänner som ställer upp och finns där så tär det en massa på ens eget psyke.

Man lägger massa skuld på sig själv och undrar vad det är man gör för fel, om det är ens eget fel att barnet mår så dåligt.

Idag vet jag att det inte är så och idag har jag även en underbar man som vart med under många år och han ställer upp på vår familj till 110 %

Det är han som är med på alla läkarbesök, psykologbesök, skolkonferenser och kurser. Han engagerar sig som om det vore hans eget barn det handlade om. Utöver det finns han där för mig, det är han som plockar upp mig när allt bara känns för mycket och det känns som att man står och slår huvudet mot en betongvägg.

Det är ingen lätt uppgift att komma in i en familj som lever med detta och jag tycker det är helt fantastiskt att man som utomstående orkar stå kvar trots alla utmaningar.


/ Mrs Spectra


 
 
Ingen bild

Ulrica

11 december 2011 19:10

Guuuud så skönt att höra att det inte bara är jag som gått igenom detta, fått höra hur ouppfostrad, uppkäftig, ja jävla unge du har.
Och en skola som vägrat att lyssna och agera, tills vi flyttade och kom till en skola som alla är helt underbar och lyhörda.
Var på bup första gången vid 6 års ålder och för 2 år sen fick han dignosen ADHD med aggressionsutbrott....7år tog det.
Alla som jobbar med barn överhuvudtaget från förskola till gymnasiet borde få nån sorts utbildning om dessa barn och hur de fungerar.

Mrs Spectra

11 december 2011 22:32

Missförstå mig rätt nu, men jag blir så glad av å se att detta inte bara har vart vår verklighet. Så många gånger man har tvekat på sin egen känsla och undrat om saker bara sker i ens eget huvud.
Härligt å höra att ni till slut fick den responsen som behövs - Massa styrka till er!!

 
Ingen bild

Huldaganen

11 december 2011 21:32

Den styrka som ni tillsammans har, är det som gör en familj till den som den är. Älskar er massor och beundrar er båda för vad ni gör för barnen.

Mrs Spectra

11 december 2011 22:28

Det värmer att höra

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mrs Spectra - 30 april 2012 17:16

Jag satt häromdagen och läste en artikel i GP där man intervjuade Boby Gosh om hans nystartade pappagrupp i Frölundaskolan. Ju mer jag läser desto mer upprörd blir jag... Bl.a. min man som för tillfället är hemmapappa är inte med i pappagruppen på ...

Av Mrs Spectra - 5 april 2012 17:08

Tänkte jag skulle ta mig lite tid och skriva ett par rader. Är ju inte direkt jätteduktig på att uppdatera i bloggen men det känns som om tiden inte räcker till.   Vi skulle ju ha ett möte i skolan - uppföljning av åtgärdsprogram. Detta såg jag f...

Av Mrs Spectra - 24 mars 2012 14:53

Just nu är sonen inne i en väldigt jobbig period. Minsta lilla oroar honom till max vilket resulterar i mycket ångest och tårar. Gör så ont i mitt hjärta att se honom sån, men vet ju att det bara är att gå igenom det för det finns inga snabba, smärtf...

Av Mrs Spectra - 19 mars 2012 09:25

Idag känns det som min energi har tagit slut. Vill helst bara gå och lägga mig igen och sova bort den här dagen, men det vet jag ju att jag inte kan.   Idag har jag funderat lite på två saker jag hört:   1. Funktionshindrade människor har int...

Av Mrs Spectra - 16 mars 2012 09:19

Morgonen avklarad!!     Längtar efter semester. Känner verkligen att jag behöver koppla av. Hjärnan går på högvarv heeela tiden...   Men är tacksam för att morgonen här hemma brukar vara rätt smärtfri. Sonen har sina strikta rutiner och så lä...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Tror du den komunala skolan har tillräckligt med kunskap om neuropsykiatriska funktionshinder?
 Ja
 Nej
 Vet inte

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards