spectra

Direktlänk till inlägg 16 mars 2012

Sträva efter diagnos?

Av Mrs Spectra - 16 mars 2012 09:19

Morgonen avklarad!!  


Längtar efter semester. Känner verkligen att jag behöver koppla av. Hjärnan går på högvarv heeela tiden...


Men är tacksam för att morgonen här hemma brukar vara rätt smärtfri. Sonen har sina strikta rutiner och så länge dem inte bryts är allt hellugnt. Går något däremot fel så är den morgonen körd vilket oftast i sin tur leder till att skoldagen blir förstörd.


Ibland kan jag bli så full i skratt över hur folk tänker. Jag har t.ex flera gånger fått höra att många föräldrar inkl. jag själv "skaffar" en diagnos för att man vill ha massa bidrag.. Jag vet helt ärligt inte om jag ska skratta eller gråta. Visst - jag får 1/4 vårdbidrag, för er som inte vet så innebär det ca: 1500:- efter skatt. Detta är pengar jag både kan ha och mista då vi är två heltidsarbetande föräldrar här hemma.

Så till er som tror annat vill jag bara säga: En diagnos är inget man vill sträva efter. Jag kan inte tänka mig att det finns någon frisk förälder som strävar efter att få en diagnos på sitt barn. Däremot är det en väldig lättnad när du får det. Alla pusselbitar faller på plats och man får en helt annan förståelse för sitt barn. Du får också helt andra förutsättningar och redskap till att hantera de olika situationer som kan uppstå när du har ett barn som är annorlunda.

I vårt fall var det även så att vår son var lite äldre när han fick sin diagnos. Detta gjorde att även han fick en helt annan förståelse för sig själv. Han var inte elak som många andra sa, han bara tolkade saker fel och hade lättare för att gå i effekt än andra.

Tänk dig själv att leva ett liv utan att förstå ironi t.ex Säger någon: Är du dum eller? Ja då är du helt säker på att den personen precis kallade dig idiot - vilken tyngd, sorg och ilska man måste gå omkring med.


Nä, önskar man kunde sprida lite mer kunskap om dessa barn och deras funktionshinder - både bland barn och vuxna.


// Mrs Spectra

 
 
Ingen bild

Huldaganen

16 mars 2012 10:08

Ja det är så sant det du skriver.....varför i all världen vill man ha en diagnos på sitt barn !!!! Vad man vill är ju att ha "friska" goa ungar....All heder till er. Det som retar mig är att det faktiskt finns föräldrar som försöker tvinga på sina barn en diagnos. Vad (de påtvingade diagnostiserade) barnen behöver är "friska" föräldrar som inte försöker dra fördel av att deras barn mår dåligt.

Du skrev i ett tidigare inlägg att du inte är så stark som folk runt omkring dig tror. Jo du är stark......Styrkan sitter inte i att du klarar allt utan att ta till dig och bli ledsen eller/och förtvivlad, din styrka är att vara till för dina barn och din familj. detta ser jag som en stor styrka, att du sen blir ledsen och inte kan sova, tänker om allt som hänt, är väl kanske inte så konstigt. Du har jobbat extremt hårt för att dina barn och din familj skall få ett så normalt liv som det bara går med tanke på din sons diagnoser.

Jag håller på dig i alla väder och hoppas att kunna finnas där för er allihopa på mitt lilla sätt.
Stor kram till dig och familjen

Mrs Spectra

16 mars 2012 10:56

Tack underbaraste du!!
Du vet att ditt stöd betyder massor för oss. Älskar dig massor, puss å kram

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mrs Spectra - 30 april 2012 17:16

Jag satt häromdagen och läste en artikel i GP där man intervjuade Boby Gosh om hans nystartade pappagrupp i Frölundaskolan. Ju mer jag läser desto mer upprörd blir jag... Bl.a. min man som för tillfället är hemmapappa är inte med i pappagruppen på ...

Av Mrs Spectra - 5 april 2012 17:08

Tänkte jag skulle ta mig lite tid och skriva ett par rader. Är ju inte direkt jätteduktig på att uppdatera i bloggen men det känns som om tiden inte räcker till.   Vi skulle ju ha ett möte i skolan - uppföljning av åtgärdsprogram. Detta såg jag f...

Av Mrs Spectra - 24 mars 2012 14:53

Just nu är sonen inne i en väldigt jobbig period. Minsta lilla oroar honom till max vilket resulterar i mycket ångest och tårar. Gör så ont i mitt hjärta att se honom sån, men vet ju att det bara är att gå igenom det för det finns inga snabba, smärtf...

Av Mrs Spectra - 19 mars 2012 09:25

Idag känns det som min energi har tagit slut. Vill helst bara gå och lägga mig igen och sova bort den här dagen, men det vet jag ju att jag inte kan.   Idag har jag funderat lite på två saker jag hört:   1. Funktionshindrade människor har int...

Av Mrs Spectra - 15 mars 2012 21:21

Ibland känns allt verkligen bra snurrigt! När sonen gick in under LSS blev det helt plötsligt en massa som skulle fixas. Man får ju ta alla kontakter själv och det blir en hel del ringande och springande måste jag ju säga. Många tror att man blir s...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Tror du den komunala skolan har tillräckligt med kunskap om neuropsykiatriska funktionshinder?
 Ja
 Nej
 Vet inte

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards