Direktlänk till inlägg 8 december 2011
Alla barn behöver struktur - vissa behöver det mer än andra.
Min son behöver det lite mer vilket idag resulterade i att det inte blev någon skola.
Han har en klassföreståndare som vägrar förstå och vägrar lyssna på vad både vi, BUP & specialpedagog säger. Klassföreståndaren vet att sonen behöver struktur och framförhållning men ändå väljer hon att vänta till slutet av onsdagens lektioner med att säga: Imon ska vi ha friluftsdag!
Det blev som sagt en hemmadag för sonen :-/
Fattar inte att det ska vara sånna problem för vissa i skolan att hålla sig till så små grejer. När man frågar varför man inte fått informationen innan är svaret att lapparna som hade gjorts inte blev bra så då valde pedagogen till slut bara att skriva informationen på tavlan. Seriöst liksom!!
Många kan tycka att det inte är någon speciellt stor grej men det blir det för oss. Vi har verkligen testat alla möjliga vägar för att nå fram till klassföreståndaren - vänlighet, informativt, genom specialpedagog, genom rektor, med hjälp av BUP och slutligen har vi gjort en anmälan till skolinspektionen. Men det är ju uppenbart att ingenting hjälper när det gäller henne.
Jag personligen tycker att alla pedagoger som jobbar inom grundskolan borde ha en basutbildning inom neuropsykiatriska funktionshinder.
Vi har ju kämpat en del för vår son och nu har vi äntligen fått nedskrivet på papper att alla pedagoger på sonens skola ska få först en intern utbildning och sedan ska rektorn eftersöka en extern utbildning för att bl.a lära sig om pedagogik och struktur kring barn med dessa funktionshinder. Det är ju faktiskt så att alla barn har ett behov av pedagogik och struktur så alla kommer ju i slutändan att bli behjälpta av det.
Nu låter det som om vi bara ha negativ kritik när det gäller skolans lärare - så är det inte!! Under alla år har vi träffat en del underbara pedagoger som verkligen funnits där och kämpat med oss. Det är guld värt och också en av de bidragande orsaker till att man orkat med allt. Även sonen har stor respekt för dessa personer och saknar dom som inte finns med i hans liv längre.
Hanna 25 år skriver:
"Det vore naturligtvis allra bäst om alla barn och ungdomar kunde få den hjälp de behöver i skolan utan att de måste ha en diagnos. Men så fungerar inte samhället idag. Jag önskar att grundkurser i olika funktionshinder, till exempel AS, ingick i alla lärarutbildningar och i utbildningar till övrig skolpersonal. Alla elever i grundskolan borde också få lära sig om olika funktionshinder. Extra viktigt är att barn får lära sig från början att alla funktionshinder inte syns, långt ifrån alla personer med funktionshinder sitter i rullstol eller har blindkäpp."
/ Mrs Spectra
Jag satt häromdagen och läste en artikel i GP där man intervjuade Boby Gosh om hans nystartade pappagrupp i Frölundaskolan. Ju mer jag läser desto mer upprörd blir jag... Bl.a. min man som för tillfället är hemmapappa är inte med i pappagruppen på ...
Tänkte jag skulle ta mig lite tid och skriva ett par rader. Är ju inte direkt jätteduktig på att uppdatera i bloggen men det känns som om tiden inte räcker till. Vi skulle ju ha ett möte i skolan - uppföljning av åtgärdsprogram. Detta såg jag f...
Just nu är sonen inne i en väldigt jobbig period. Minsta lilla oroar honom till max vilket resulterar i mycket ångest och tårar. Gör så ont i mitt hjärta att se honom sån, men vet ju att det bara är att gå igenom det för det finns inga snabba, smärtf...
Idag känns det som min energi har tagit slut. Vill helst bara gå och lägga mig igen och sova bort den här dagen, men det vet jag ju att jag inte kan. Idag har jag funderat lite på två saker jag hört: 1. Funktionshindrade människor har int...
Morgonen avklarad!! Längtar efter semester. Känner verkligen att jag behöver koppla av. Hjärnan går på högvarv heeela tiden... Men är tacksam för att morgonen här hemma brukar vara rätt smärtfri. Sonen har sina strikta rutiner och så lä...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 |
2 |
3 |
4 |
||||||
5 |
6 | 7 | 8 | 9 | 10 |
11 | |||
12 | 13 |
14 | 15 |
16 |
17 |
18 |
|||
19 |
20 |
21 | 22 |
23 |
24 |
25 |
|||
26 |
27 | 28 |
29 |
30 |
31 |
||||
|