spectra

Alla inlägg den 7 december 2011

Av Mrs Spectra - 7 december 2011 09:03

BUP - Barn och ungdomspsykiatrin


Jag blir förfärad när jag kollar runt på olika forum och bloggar å läser om personer som fått sina diagnoser på ett par timmar. I många fall har man även betalt dyra pengar för att få diagnoserna.

Det har tagit oss lite drygt 1 år med massor av tester och samtal för att komma dit vi är idag. Vi har träffat flera olika läkare, 2 olika psykologer, 3 socionomer & 1 sjuksköterska.


Jag var först själv lite tveksam att vända mig till BUP eftersom vi som sagt innan var där när han var 6 år. Då verkade allt jättelummigt och dom vägde in en massa saker som jag då inte förstod. Idag har jag av flera olika personer fått det förklarat för mig. Ett barn i 6-års åldern är väldigt svårbedömt på grund av att det händer så mycket i den lilla människans liv. I den åldern börjar barnet bl.a i skolan och det kan innebära stora svårigheter även för barn utan några neuropsykiatriska funktionshinder.

Jag som mamma visste ju att det var något som var annorlunda i mitt barns beteende och det gjorde att jag tappade förtroendet för dom på BUP.


Idag har jag en annan erfarenhet av barn och ungdomspsykiatrin - BUP.

Vi har träffat helt underbara människor där och dom brinner verkligen för sina jobb.

Ibland har vi känt oss helt dränkta av frågor både i samtal och frågeformulär. Men dom har hela tiden velat dubbelkolla allt för att det inte ska bli någon feldiagnostesering.

När en läkare & psykolog såg att allt pekade på en diagnos inom autismspektrat så blev vi skickade till ytterligare en psykolog & en läkare för kompleterande utredning.


Min son går i en vanlig klass i kommunal grundskola. Han är vad man kallar högfungerande. På tester ligger han på medel eller över medel jämfört med barn i samma ålder.

De största problemen kommer när det gäller det sociala samspelet. Han förstår bl.a inte ironi och har själv en avsaknad av kropps-språk och mimik. Här blir det mycket missförstånd - både från honom, från andra barn och vuxna.

I en av kurserna vi gick i samband med att sonen fick sina diagnoser sa dom:

 "Ni föräldrar blir era barns advokater & alla andras utbildare."

Snacka om att slå huvudet på spiken.


/ Mrs Spectra



Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Omröstning

Tror du den komunala skolan har tillräckligt med kunskap om neuropsykiatriska funktionshinder?
 Ja
 Nej
 Vet inte

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards